چگونه ماشین ظرفشویی کار می‌کند؟ - فروشگاه مرواریدسنتر

چگونه ماشین ظرفشویی کار می‌کند؟

آیا تا به حال به نحوه عملکرد ماشین ظرفشویی فکر کرده اید؟ خوب، تصور می‌کنید آن‌ها مثل ربات‌هایی هستند که ظروف شما را تمیز می‌کنند! به جای اینکه ساعت‌ها بعد از مهمانی پشت سینک بایستید – فقط کافی است ظروف کثیف خود را داخل ماشین ظرفشویی کنید، مواد شوینده اضافه کنید و اجازه دهید ماشین ظرفشویی جادوی خود را انجام دهد. اگر کنجکاو هستید که ماشین ظرفشویی چگونه کار می‌کند، به خواندن ادامه دهید! در این مقاله از مرواریدسنتر به موضوع چگونه ماشین ظرفشویی کار می‌کند؟ پرداختیم:

فرآیند شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی

در حالی که ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن خودکار ظروف طراحی شده است، هنوز چند کار وجود دارد که شما باید به عنوان کاربر انجام دهید.

مطمئن شوید همه ظروف رو به پایین هستند و به درستی در ماشین ظرفشویی چینده شدند. برای جلوگیری از گرفتگی لوله‌ها و مجاری ماشین ظرفشویی توسط ذرات در فیلتر تخلیه، مهم است که ظروف را از قبل بشویید تا از شر ذرات و باقیمانده غذا راحت شوید.

بررسی کنید که محفظه نمک ماشین ظرفشویی پر شده باشد، زیرا نمک به نرم شدن آب و جلوگیری از ایجاد لکه بر روی ظروف شما کمک می‌کند.

نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

اگر به فکر خرید ماشین ظرفشویی هستید یا به تازگی آن را خریداری کرده اید، طبیعی است که سوالاتی در مورد نحوه شستشوی ظروف  در ماشین ظرفشویی و استفاده صحیح از آن داشته باشید؛ با این حال، دانستن روش و طریقه شستشوی مناسب برای گرفتن بهترین نتیجه از ماشین ظرفشویی ضروری است. شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی در ۳ مرحله اصلی انجام می‌شود که عبارتند از:

اصول قرارگیری ظروف در ماشین ظرفشویی

اصول قرارگیری ظروف در ماشین ظرفشویی

ابتدا نکات مهمی‌در هنگام قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی را بیان می‌کنیم، رعایت دقیق این نکات باعث افزایش راندمان ماشین ظرفشویی و پاکیزگی بیشتر ظروف  می‌شود. همچنین با رعایت این نکات عمر مفید ماشین ظرفشویی افزایش می‌یابد.

الف) ظروف پلاستیکی را با دقت داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید

ظروف پلاستیکی سبک هستند. بنابراین ممکن است در هنگام شستشو حرکت کنند و به ظروف ‌های دیگر یا بازوهای سمپاش ماشین ظرفشویی آسیب وارد کنند. بنابراین، آنها را محکم روی قفسه‌ها قرار دهید تا در طول شستشو حرکت نکنند.

ب) برخی از ظروف را در ماشین ظرفشوی قرار ندهید

اکثر ظروف مانند شیشه نازک و پلاستیک را می‌توان در ماشین ظرفشویی شستشو داد. اما برخی از وسایل را نباید در آن قرار داد. این موارد شامل ظروف چوبی، ظروف پلاستیکی، ظروف آلومینیومی‌و ظروف تزئین شده با فلزاتی مثل مس، نقره، طلا، برنز و پلاتین هستند. اگر این فلزات را در ماشین ظرفشویی بشویید به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهند. همچنین شیشه‌های دارای پایه نازک را نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد. ظروف‌های پلاستیکی و شیشه‌ای غیرمقاوم نیز برای استفاده در ماشین ظرفشویی باید از سوی سازنده تایید شود.

ج) ماشین ظرفشویی را بیش از حد پر نکنید

ماشین ظرفشویی را زیاد بار نکنید. زیرا ممکن است حرکت بازوهای اسپری مسدود شده و جریان آب به ظروف با محدودیت مواجه گردد، این کار باعث کاهش راندمان ماشین ظرفشویی می‌شود. همچنین خود بازوهای اسپری نیز آسیب خواهند دید. نحوه شستشوی ظروف  در ماشین ظرفشویی بستگی به نحوه بارگیری ظروف ‌ها دارد. بنابراین در مرحله بعدی باید نحوه بارگیری صحیح ظروف ‌ها را توضیح می‌دهیم.

نحوه چیدن ظروف  در ماشین ظرفشویی

چیدمان مناسب ظروف در داخل ماشین ظرفشویی برای شستشوی منظم ظروف بسیار مهم است. شما نباید ظروف خود را با تکه‌های بزرگ زباله در داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید، همانطور که برای جلوگیری از گرفتگی، زباله‌های بزرگ را داخل سینک نریزید. به طور مشابه، شما نباید ظروف به همراه تکه‌های باقیمانده غذا را مستقیماً در ماشین ظرفشویی قرار دهید. ابتدا باید کثیفی‌های باقیمانده روی ظروف ‌ها را با دستمال پاک کنید تا آشغال‌ها باعث اختلال در قسمت‌های مختلف ماشین ظرفشویی نشود.

انتخاب برنامه شستشوی مناسب

انتخاب برنامه شستشوی مناسب برای هر بار شستشوی ظروف بسیار مهم است، زیرا انواع مختلف ظروف، با درجه مختلفی از کثیفی و میزان چربی نیاز به تنظیمات متفاوتی دارند. انتخاب برنامه شستشوی مناسب کلید تمیزی ظروف شماست.

اضافه کردن نمک و مواد شوینده به ماشین ظرفشویی

مواد شوینده که شامل قرص‌های ماشین ظرفشویی، یا شوینده مایع است، برای تمیز کردن کامل ظروف ضروری است. به کیفیت شوینده‌ای که استفاده می‌کنید توجه کنید، زیرا می‌تواند بر تمیزی ظروف شما تأثیر بگذارد.

شستن ظروف در ماشین ظرفشویی شامل چندین مرحله جداگانه است و مهم است که در هیچ یک از این مراحل مشکلی پیش نیاید، زیرا این امر می‌تواند منجر به توقف یا اجرای ضعیف فرآیند شستشو شود.

ماشین ظرفشویی چگونه کار می‌کند

ماشین ظرفشویی چگونه کار می‌کند

ابتدا در مرحله اولیه سختی آب قبل از ورود به ماشین توسط نمک کاهش می‌یابد و ماشین ظرفشویی پر از آب می‌شود. در مرحله بعد آب به مقدار لازم در برنامه شستشو توسط هیترهای دستگاه گرم می‌شود که باعث فعال شدن مواد پاک کننده می‌شود و قبل از شروع فرآیند شستشو، مواد پاک کننده به آب اضافه شده و در آب گرم حل می‌شود. سپس، آب موجود در ماشین ظرفشویی که با مواد شوینده مخلوط شده است، روی ظروف اسپری شده و سپس یک بار تخلیه می‌شود تا فرآیند شستشو به درستی انجام شود.

پس از یک بار شستشو، زمانی که کثیفی روی ظروف کمی‌کاهش یافت، مجدداً آب با قدرت بالا توسط آب پاش‌ها روی ظروف ریخته می‌شود. پس از این مرحله دستگاه اقدام به تخلیه آب و خشک کردن ظروف می‌کند.

مرحله خشک کردن در هر مارک و مدل ماشین ظرفشویی متفاوت است، به عنوان مثال، در برخی از ماشین‌های ظرفشویی بوش، مرحله خشک کردن به کمک عنصر گرمایشی صورت می‌گیرد، در حالی که در برخی از مارک‌ها مانند ال جی، این کار توسط فن‌های خشک کن انجام می‌شود.

نکات مهمی‌ که در کار کردن با ماشین ظرفشویی باید بدانید

  • اگر می‌خواهید ماشین ظرفشویی کار شستشوی ظروف را کارآمد انجام دهد، باید دقت کنید برخی از ظروف در ماشین ظرفشویی قابل شستشو هستند. اکثر ظروف روزمره مانند چینی و سرامیکی، پلاستیکی، لیوان‌ها، ظروف پخت و پز شیشه‌ای، و ظروف سیلیکونی و فلزی به‌خوبی در ماشین ظرفشویی شسته می‌شوند.
  • برای شستن ظروف چینی و سرامیکی مثل بشقاب، کاسه، لیوان و ظروف سرو، می‌توان از ماشین ظرفشویی استفاده کرد؛ اما برای تشخیص اینکه ظرف موردنظر برای ماشین ظرفشویی مناسب است، به علامت قابل شستشو بر روی ظروف توجه کنید و دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید. همچنین، ظروف عتیقه، لبه فلزی یا رنگ‌شده باید به دلیل احتمال شکستگی یا محو شدن، بهتر است با دست شسته شوند.
  • لیوان‌ها و فنجان‌های شیشه‌ای زیبای شما شایسته یک راه‌حل پاکیزگی منحصربه‌فرد هستند؛ لیوان‌ها و فنجان‌ها را به‌طور مناسب در ماشین قرار دهید تا از خطر شکستگی و یا ایجاد ترک و لکه آب بر روی آن‌ها جلوگیری شود.
  • برای شستن قاشق، چنگال و چاقو در ماشین ظرفشویی، بسته به میزان پر بودن ماشین، می‌توانید آن‌ها را در بخش بالا یا پایین قرار دهید. برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی برای شستشوی قاشق و چنگال جایگاه جداگانه ای در نظر گرفته شده است.
  • استفاده از مناسب ترین برنامه شستشو عملکرد و کارایی مطلوب ماشین ظرفشویی شما را تضمین می‌کند. در اینجا نکاتی وجود دارد که باید هنگام شروع چرخه ماشین ظرفشویی در نظر بگیرید.
  1. بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی دارای چرخه‌های نوری مانند شستشوی اقتصادی یا شستشوی سریع هستند. در صورت امکان از این قابلیت استفاده کنید. آنها هم از نظر انرژی کارآمد هستند و هم به آب کمتری برای شستشو نیاز دارند.
  2. برنامه‌های کوتاه شستشوی ظروف ۳۰ تا ۵۰ دقیقه‌ای، برای شستن ظروف کم با کثیفی کمتر مناسب هستند.
  3. ظروفی که خیلی کثیف نیستند، مانند ظروف صبحانه و میان وعده، به راحتی با چرخه‌های نور شسته و تمیز می‌شوند. با این حال، این برنامه‌های شستشوی کوتاه معمولاً شامل مرحله خشک کردن نمی‌شوند. اگر نیاز به خشک کردن ظروف دارید، می‌توانید یک مرحله خشک کردن اضافی به چرخه اضافه کنید.
  4. ظروف بسیار کثیف با لکه‌های سرسخت نیاز به چرخه شستشوی قوی دارند تا کاملا تمیز و بدون لک شوند، در واقع ظروف نسبتاً کثیف را می‌توان با یک چرخه شستشوی منظم شست. اما کسانی که لکه‌های سخت تری دارند به برنامه شستشوی سنگین یا با دمای بالا نیاز دارند.
  5. بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی گزینه‌ای برای خشک کردن بخار اضافی برای اطمینان از شستشوی ظروف دارند. اجرای برنامه خشک کردن ماشین ظرفشویی تنها در صورتی ضروری است که بخواهید فورا از ظروف خود استفاده کنید. اما اگر برای استفاده از ظروف خود عجله ندارید، نیازی به استفاده از این قابلیت نیست. پس بهتر است اجازه دهید ظروف در هوای طبیعی آشپزخانه خشک شوند. این چندین مزیت برای شما خواهد داشت. اولاً در مصرف انرژی صرفه جویی خواهید کرد. ثانیاً، فشار اضافی به ماشین ظرفشویی خود وارد نمی‌کنید. ثالثاً ظروف شما به طور طبیعی خشک می‌شوند که به حفظ کیفیت رنگ آنها کمک می‌کند.
  6. اگر ماشین ظرفشویی شما گزینه Half Load دارد، از آن برای شستن ظرف‌های کم استفاده کنید. این باعث صرفه جویی در مصرف آب، مواد شوینده و انرژی ماشین ظرفشویی می‌شود. عدم استفاده از مواد شوینده باعث ایجاد لکه‌های آب یا لکه‌های سفید روی ظروف می‌شود. انتخاب برنامه اشتباه تاثیر منفی بر نتایج شستشو و خشک کردن خواهد داشت. پس سعی کنید مناسب‌ترین برنامه را برای شستشوی ظروف خود انتخاب کنید.

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *